Mandriell zaserwował dość wyczerpującą definicję i opis samego zjawiska. Ja ze swojej strony chciałem dodać może opisy kilku przykładowych systemów RPG, w których można toczyć rozgrywki:
ADVANCED DUNGEONS & DRAGONSZwane potocznie
AD&D, dawniej
Dungeons & Dragons. Z tego co mi wiadomo, był to pierwszy system RPG w ogóle. Rozbudowany świat fantasy, pełen typowych dla tego gatunku elementów, takich jak magia, elfy, krasnoludy, smoki i podziemia pełne skarbów. Dość prosta mechanika oparta na systemie kości.
WARHAMMERChyba drugi najbardziej znany system fantasy. Od
AD&D różni się właściwie tym, że jest bardziej to
heroic fantasy.
OKO YRHEDDESARodzimy system fantasy, stworzony przez Andrzeja Sapkowskiego, bardziej w formie ciekawostki i bardziej dla graczy dopiero zaczynających swoją przygodę z RPG. Świat po części oparty na powyższych dwóch systemach, banalna mechanika (oparta na dwóch kościach sześciościennych).
CYBERPUNK 2020System osadzony w świecie przyszłości, oparty na powieściach Williama Gibsona, pełen zaawansowanej techniki, mechanicznych ulepszeń ciała (tzw. cyborgizacji), ulicznych walk i hakerów (a dokładniej Netrunnerów).
ŚWIAT MROKUTo system dziejący się naszych czasach, w świecie pełnym wszelkiego rodzaju nadprzyrodzonych istot, w które wcielają się gracze.
Świat Mroku to właściwie seria systemów, z których każdy poświęcony jest odrębnemu gatunkowi. Do najbardziej popularnych należą
Wampir: Maskarada (w tej chwili to
Wampir: Requiem, ale ja wychowałem się na "starym" Świecie Mroku, więc używał będę starych nazw),
Wilkołak: Apokalipsa,
Mag: Wstąpienie, czy
Changeling. Był to w swoich czasach system dość nowatorski, bo pozwalał graczom wcielać się w postacie z drugiej strony barykady - w łaknące krwi wampiry, czy rozwścieczone wilkołaki. Dodatkowo bardzo rozbudowana i ciekawa historia każdego gatunku, z podziałem na różnego rodzaju klany (Wampir), czy plemiona (Wilkołak). Wszystko to tworzy chyba jeden z najciekawszych systemów RPG (jak nietrudno się domyślić, mój ulubiony
).
ZEW CTHULHUOparty na prozie H.P. Lovecrafta, system dziejący się w trzech różnych okresach czasowych (zależnie od wyboru graczy). Pełen nienazwanej grozy i prawdziwego horroru. Gracze mierzący się z przedwiecznymi istotami i starający się nie stracić do szczętu poczytalności. Pamiętam, że nocne sesje rozgrywane w
ZC potrafiły dostarczyć sporą dawkę gęsiej skórki.